Thursday, 20 October 2016

ALAT-ALAT CoRT IV

Alat Berfikir : Cognitive Research Trust IV ( CoRT IV)

  •  Membantu meningkatkan kreativiti, iaitu menghasilkan persepsi yang baru.
  • Lebih dikenali sebagai alat untuk pemikiran lateral (dicipta oleh Edward de Bono).
  •  Pemikiran lateral merupakan proses mengubah persepsi iaitu mengubah cara kita melihat sesuatu perkara.


Dalam bahagian pelajaran berfikir CoRT IV ini terdapat 10 alat berfikir yang boleh kita gunakan dalam proses berfikir. Alat-alat tersebut ialah:


1. Ya, Tidak, Po [Yes, No & Po]

2. Input Rawak [Random Input]

3. Batu Loncatan [Stepping Stone]

4. Mencabar Konsep [Concept Challenge]

5. Mengasing Kelemahan [Remove Faults]

6. Keperluan [Requirements]

7. Mendefinisikan Masalah [Define the Problem]

8. Penilaian [Evaluation]

9. Kombinasi [Combination]

10. Idea Dominan [Dominant Idea]





1. Ya, Tidak, Po [Yes, No & Po]

#  Sesuatu fakta hanya dapat dinyatakan secara YA / TIDAK . Ia telah mantap dan kukuh. Tidak
   dapat diubah dan dipindah.

#  CoRT IV memperkenalkan satu konsep baru yang dipanggil PO.

 PO merupakan satu perkataan rekaan yang digunakan untuk menunjukkan bahawa kita beroperasi 
   di luar sistem penilaian. Iaitu kita menilai sesuatu kemungkinan sama ada betul/ salah.




2. Input Rawak [Random Input]


Mengaitkan dua perkara yang tidak berkaitan secara rawak untuk mencetus idea-idea baru.

# “Buku PO durian”. Buku dicipta supaya mempunyai pangsa seperti durian. Setiap bab disimpan 
   dalam pangsa berasingan. Keluarkan pangsa buku untuk dibaca. Simpan kembali bab dalam
   Pangsa selepas membaca.




3. Batu Loncatan [Stepping Stone]

 Idea yang berani dijadikan sebagai batu loncatan unutk mendapat idea (kreatif) yang baru.

PO : kedua-dua pelajar mesti memenangi acara baling gasing.

 Idea ini mungkin kedengaran bodoh, tetapi boleh menjadi batu loncatan untuk idea kreatif: 
   bahagikan acara kepada dua pusingan. Maka kedua-dua pelajar boleh menang.



4. Mencabar Konsep [Concept Challenge]



Memilih satu konsep, cabar konsep itu untuk memastikan sama ada hanya satu cara untuk
   membuat sesuatu. Apakah cara-cara alternatif?

Konsep: “Teksi berjalan mengikut bilangan pemandu yang ditetapkan”

Alternatif: Teksi menunggu penumpang cukup dan berjalan apabila penumpang cukup.




5. Mengasing Kelemahan [Remove Faults]


Kenal pasti semua kecacatan yang ada lalu singkirkan kecacatan-kecatatan berkenaan.

Kecacatan: Masalah guru yang lambat atau tidak masuk mengajar di dalam kelas

Penyelesaian: Guru besar membuat mesyuarat dan menasihati guru supaya jangan ponteng waktu
  mengajar.



6. Keperluan [Requirements]


Mengenal pasti semua keperluan situasi supaya idea yang dibentuk menepati keperluan-keperluan
   berkenaan.

 Keperluan pelajar yang berpindah sekolah: bergaul dengan rakan-rakan baru, menyesuaikan diri 
   dengan keadaan sekolah baru, bertanya guru tentang sukatan pembelajaran yang sudah lepas.



7. Mendefinisikan Masalah [Define the Problem]



Takrifkan masalah dengan tepat

Masalah ‘Hidup di asrama banyak gangguan emosi’

 Penyelesaian: sesi kaunseling dengan pelajar yang mengalami masalah emosi




8. Penilaian [Evaluation]

Menilai sama ada idea tersebut boleh dilaksanakan atau tidak, sama ada keperluan yang ada
   dipenuhi dan apa kelemahannya.

 Untuk mengatasi buta IT, ‘KELAS KOMPUTER’ dijalankan kerana menepati keperluan.

 Keperluan: zaman berteknologi tinggi, negara semakin maju, melahirkan rakyat yang celik IT.




9. Kombinasi [Combination]


# Gabungkan beberapa perkara menjadi sesuatu yang bernilai tambah

Gabungan idea kuih dan sambal daging : kuih cara berlauk




10. Idea Dominan [Dominant Idea]


# Dalam sesuatu situasi, terdapat satu idea dominan (paling mustahak). Elakkan daripada idea-idea 
   ini dan mencari idea-idea baru.

Idea dominan bagi sesuatu kursus: amali

# Hapuskan amali, terapkan nilai-nilai murni dan banyakkan dorongan serta cadangan untuk
   mencapai kejayaan dalam kursus tersebut.





Jian Hua dan Chuan Yee. (2016). Alat-alat Cort IV (Pemikiran Kreatif). Retrieved August 09, 2016, from


No comments:

Post a Comment