Faedah Menggunakan Pengurusan Grafik
di dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Jika pelajar diberi peluang menggunakan
pengurusan grafik, proses pengajaran, proses pengajaran dan pembelajara akan
berjalan dengan lebih berkesan,dan objektif yang dirancangkan akan mudah
dicapai. Ini adalah kerana melalui penggunaan pengurusan grafik, aspek-aspek
berikut akan dicapai:
1. Tujuan mempelajari sesuatu kandungan
pelajaran lebih
jelas.
2. Tugas yang rumit menjadi lebih mudah
untuk difahami
dan
dilakukan.
3. Dapat digunakan sebagai alat mecetus idea
dan menyusun
maklumat untuk penulisan dan lisan.
4. Dapat memupuk pemikiran analitis, kritis
dan kreatif.
5. Menjadikan kandungan pelajaran lebih bermakna.
6. Pelajar terlibat secara aktif dalam
mengemukakan
cadangan
dan menguji hubungkait antara maklumat.
7. Mengawal proses pemikiran yang bersesuaian dengan
pengurusan
grafik yang
mengambarkan proses pemikiran,
pelajar
dibimbing untuk berfikir secara analitis dan krisis.
Jenis-jenis pengurusan grafik
1. Pengurusan grafik membanding dan membeza
Pengurusan grafik ini amat berguna untuk
mendapatkan kejelasan dan pemahaman bagi konsep-konsep yang sukar dan mengelirukan.
I boleh digunakan untuk semua mata pelajaran bagi melihat persamaan dan
perbezaan di antara dua konsep atau tajuk.
2. Pengurusan grafik meramal kesan akibat
Dengan berpandukan pengurusan grafik membuat ramalan, pelajar akan
membiasakan diri untuk membuat ramalan yang bijak, iaitu berdasarkan
bukti-bukti sokongan yang kukuh. Kemahiran berfikir membuat ramalan boleh
digunakan untuk isu-isu tetentu bagi semua mata pelajaran.
3. Pengurusan grafik mengesahkan sumber
maklumat.
Kita perlu mengesahkan maklumat yang diterima
dengan meninjau sama ada sumber maklumat itu boleh dipercayai atau tidak.
Dapatan penyelidikan perlu disahkan kebolehpercayaan. Begitu juga dengan
maklumat dalam penulisan, ia perlu ditimbang secara kriris. Dengan menggunakan
pengurusan grafik pelajar tahu cara untuk mengesahkan sesuatu sumber maklumat.
4. Pengurusan grafik idea berpusat
Pengurusan grafik ini digunakan untuk menunjukkan bahagian, kesan atau
sumbangan kepada sesuatu tajuk atau idea. Ia boleh digunakan untu membantu
pelajar melihat dan menghubungkaitkan bahagian-bahagian kepada idea keseluruhan
bagi semua bidang pelajaran.
5. Pengurusan grafik membuat kategori
Dengan berpandukan pengurusan grafik ini pelajar akan dapat membuat
analisis dan klasifikasi serta menerangkan ciri-ciri sesuatu objek atau item
untuk menunjukkan hubung kait antara objek-objek dalam kels yang sama
Pengenalan Program i-THINK ialah adalah bertujuan untuk melahirkan modal insan masa depan yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif serta memupuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan mampu berdaya saing.
²
Program
ini adalah hasil kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan Agensi
Inovasi Malaysia (AIM)
i-THINK
Peta Pemikiran adalah alat berfikir yang dipersembahkan dalam 8 bentuk peta pemikiran secara visual yang mudah digunapakai dan difahami merentasi kurikulum. Ia boleh digunapakai oleh murid seawal usia 4 tahun. Ada 8 jenis peta pemikiran yang boleh digunakan.
1. Circle Map (Peta Bulatan)
Circle Map digunakan untuk sumbangsaran
idea dan mempamerkan pengetahuan sedia berkaitan sesuatu tajuk dengan
memberikan maklumat
FAEDAH
PENGGUNAAN:
v Meningkatkan
penguasaan kosa kata
v Memberikan idea
dalam sesi sumbangsaran
v Menguji pengetahuan
sedia ada
v Menguji pemahaman
terhadap sesuatu topik
2. Bubble Map (Peta Buih)
Bubble Map digunakan untuk memperkaya kebolehan murid bagi mengenalpasti atau menunjukkan kualiti. Biasanya menggunakan perkataan deskriptif atau huraian.nteks.
Bubble Map digunakan untuk memperkaya kebolehan murid bagi mengenalpasti atau menunjukkan kualiti. Biasanya menggunakan perkataan deskriptif atau huraian.nteks.
FAEDAH PENGGUNAAN:
v Mendapat gambaran
keseluruhan tajuk yang dibincangkan
v Mudah mengumpulkan
maklumat yang diperlukan
v Boleh menambah isi
perbincangan pada bila-bila masa
v Sesuai untuk
pelbagai tajuk dan pembelajaran
3. Double Bubble Map (Peta Buih Berganda)
Double Bubble Map digunakan untuk membanding beza sesuatu
FAEDAH PENGGUNAAN :
v Membanding beza
sesuatu idea atau maklumat
4. Tree Map (Peta Pokok)
Tree Map digunakan untuk mengklasifikasikan bahan atau idea.
Tree Map digunakan untuk mengklasifikasikan bahan atau idea.
FAEDAH
PENGGUNAAN:
v Mengelaskan sesuatu
maklumat yang diperoleh
Brace Map digunakan untuk menganalisis objek fizikal. Garisan sebelah kiri adalah nama atau imej keseluruhan objek. Garisan pada bahagian kedua adalah bahagian utama.
FAEDAH
PENGGUNAAN:
v Menunjukkan nilai
tempat nombor (dalam matematik)
v Menganalisa sesuatu
struktur objek
6. Flow Map (Peta Alir)
Flow Map digunakan untuk membuat urutan sesuatu proses.
Flow Map digunakan untuk membuat urutan sesuatu proses.
FAEDAH PENGGUNAAN:
v Digunakan dalam
subjek sains
v Menunjukkan
peristiwa sejarah dan garis masa
v menunjukkan
sesuatu proses dengan lebih jelas
7. Multi-flow Map (Peta Pelbagai Alir)
Multi-flow Map digunakan untuk menunjukkan dan menganalisis hubungan sebab dan akibat. Segiempat yang berada di tengah adalah peristiwa yang penting. Bahagian sebelah kiri adalah sebab-sebab peristiwa tersebut,
manakalabahagian sebelah kanan pula adalah akibat daripada peristiwa tersebut.
Multi-flow Map digunakan untuk menunjukkan dan menganalisis hubungan sebab dan akibat. Segiempat yang berada di tengah adalah peristiwa yang penting. Bahagian sebelah kiri adalah sebab-sebab peristiwa tersebut,
manakalabahagian sebelah kanan pula adalah akibat daripada peristiwa tersebut.
FAEDAH PENGGUNAAN:
v Menunjukkan
gambaran keseluruhan terhadap sebab dan akibat sesuatu perkara boleh merangsang
pemikiran pelajar
8. Bridge Map (Peta Titi)
Bridge Map digunakan untuk memberi peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan faktor penghubungan.
Bridge Map digunakan untuk memberi peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan faktor penghubungan.
FAEDAH
PENGGUNAAN:
v Dalam konsep sains
v Peristiwa sejarah
v
Perkaitan matematik
TEKNIK MENYOAL
# Soalan mengarah
pelajar supaya bertanya dan menggunakan pemikiran peringkat tinggi.
# Semua pembelajaran
bermula dengan persoalan.Soalan mencetus
interaksi,pemikiran,aktiviti,perbualan atau perbahasan.
# Persoalan mencetus interaksi dinamik dan soalan yang baik akan
menggalakkan penglibatan yang aktif daripada pelajar.
interaksi,pemikiran,aktiviti,perbualan atau perbahasan.
# Persoalan mencetus interaksi dinamik dan soalan yang baik akan
menggalakkan penglibatan yang aktif daripada pelajar.
SOALAN DAN PENYOALAN
# William Wilen dari
Kent State University,USA telah menyatakan bahawa seserang pelajar yang
bertanya adalah seorang yang berfikir
# Kindsvatter (1992)
menyatakan bahawa sekiranya soalan yang ditanya berasas kognitif tinggi,bermakna
ia sedang berfikir pada aras yang tinggi.
# Membantu pelajar
berfikir dengan lebih luas dan mendalam.
# Soalan yang baik
harus mengambil kira semua aspek iaitu aras,skop dan fokus.
# Soalan merupakan alat berfikir yang sering digunakan dlam bilik darjah.Oleh itu,untuk meningkatkan KBKK,soalan aras tinggi perlu diperkembangkan
# 5W1H merupakan soalan yang berdasarkan kata tanya yang lebih dikenali sebagai “5WIVES 1HUSBAND” atau “5WAKTU 1HARI”
# Soalan merupakan alat berfikir yang sering digunakan dlam bilik darjah.Oleh itu,untuk meningkatkan KBKK,soalan aras tinggi perlu diperkembangkan
# 5W1H merupakan soalan yang berdasarkan kata tanya yang lebih dikenali sebagai “5WIVES 1HUSBAND” atau “5WAKTU 1HARI”
PENYOAL YANG MAHIR MENYEBABKAN PELAJAR ITU:
# Memberikan
perhatian terhadap isu semasa.
# Mengintegrasikan
idea baharu dengan pengetahuan terdahulu.
# Meneliti nilai dan
kepercayaan mereka.
# Mengaplikasikan
pengetahuan dengan kehidupan sebenar.
# Meluaskan bidang
pertanyaan.
JENIS-JENIS SOALAN.
# Pengetahuan
# Pemahaman
# Aplikasi
# Analisis
# Sintesis
# Penilaian
SOALAN BERTUMPU DAN MENCAPAH
SOALAN BERTUMPU
# Hanya memerlukan
jawapan yang tetap
# Sekiranya jawapan
yang diterima berbeza dengan apa yang dikehendaki,maka jawapan itu adalah
salah.
# Foidea/konsep
# Perlu spesifik dan
mempunyai objektif
# Memerlukan jawapan
yang tetap sama ada betul atau salah
# Soalan yang
memerlukan sebab dan penjelasan.
# Contoh:
* Apakah ibu negara Malaysia?
* Bilakah Malaysia mencapai kemerdekaan?
SOALAN MENCAPAH
# Memerlukan daya
pemikiran yang kreatif,kritis dan rasional dalam memberi jawapan.
#Jawapan tidak
terdapat secara langsung daripada teks bacaan
#Bertujuan untuk
mengalihkan perhatian murid daripada satu hujah kepada hujah lain yang ada
kaitan dengan hujah awal supaya pemahaman murid bertambah
# Contoh:
* Pada pendapat anda,apakah kesan
kekurangan
pengambilan makanan berkhasiat?
* Namakan lima jenis buah-buahan tempatan
tanpa musim
SOALAN BERTUMPU
|
SOALAN MENCAPAH
|
ARAS RENDAH
|
ARAS TINGGI
|
JAWAPAN ATAU RESPON YANG TERHAD
|
JAWAPAN ATAU RESPON ADALAH LEBIH LUAS
|
BERBENTUK TERTUTUP
|
BERBENTUK TERBUKA
|
SESUAI DALAM MENGUJI DAYA INGATAN
|
SESUAI DALAM MENGUJI PENAAKULAN DAN PENAFSIRAN
|
LEBIH BERSIFAT OBJEKTIF
|
LEBIH BERSIFAT SUBJEKTIF
|
LINGKARAN SOALAN
# Lingkaran soalan
ialah bentuk soalan yang memberi tumpuan kepada skop-skop tertentu:
* Perkara (p) merjuk kepada idea, isu, tema,
peristiwa atau
teks.
* Individu (I) merujuk kepada individu yang
terlibat
* Luar Individu (LI) merujuk kepada
masyarakat, daerah,
negeri, negara dan luar
* negara.
No comments:
Post a Comment