Monday, 3 October 2016

Alat-alat Berfikir dalam Membuat Nota


Faedah Menggunakan Pengurusan Grafik di dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran

Jika pelajar diberi peluang menggunakan pengurusan grafik, proses pengajaran, proses pengajaran dan pembelajara akan berjalan dengan lebih berkesan,dan objektif yang dirancangkan akan mudah dicapai. Ini adalah kerana melalui penggunaan pengurusan grafik, aspek-aspek berikut akan dicapai:

1.       Tujuan mempelajari sesuatu kandungan pelajaran lebih      
      jelas.
2.       Tugas yang rumit menjadi lebih mudah untuk difahami   
      dan dilakukan.
3.       Dapat digunakan sebagai alat mecetus idea dan menyusun
      maklumat untuk penulisan dan lisan.
4.       Dapat memupuk pemikiran analitis, kritis dan kreatif.
5.       Menjadikan kandungan pelajaran lebih bermakna.
6.       Pelajar terlibat secara aktif dalam mengemukakan
         cadangan dan menguji hubungkait antara maklumat.
7.       Mengawal proses pemikiran yang bersesuaian dengan
      pengurusan grafik yang mengambarkan proses pemikiran,
      pelajar dibimbing untuk berfikir secara analitis dan krisis.

Jenis-jenis pengurusan grafik

1.       Pengurusan grafik membanding dan membeza
      Pengurusan grafik ini amat berguna untuk mendapatkan kejelasan dan pemahaman bagi konsep-konsep yang sukar dan mengelirukan. I boleh digunakan untuk semua mata pelajaran bagi melihat persamaan dan perbezaan di antara dua konsep atau tajuk.

2.       Pengurusan grafik meramal kesan akibat
      Dengan berpandukan pengurusan grafik membuat ramalan, pelajar akan membiasakan diri untuk membuat ramalan yang bijak, iaitu berdasarkan bukti-bukti sokongan yang kukuh. Kemahiran berfikir membuat ramalan boleh digunakan untuk isu-isu tetentu bagi semua mata pelajaran.

3.       Pengurusan grafik mengesahkan sumber maklumat.
      Kita perlu mengesahkan maklumat yang diterima dengan meninjau sama ada sumber maklumat itu boleh dipercayai atau tidak. Dapatan penyelidikan perlu disahkan kebolehpercayaan. Begitu juga dengan maklumat dalam penulisan, ia perlu ditimbang secara kriris. Dengan menggunakan pengurusan grafik pelajar tahu cara untuk mengesahkan sesuatu sumber maklumat.

4.       Pengurusan grafik idea berpusat
      Pengurusan grafik ini digunakan untuk menunjukkan bahagian, kesan atau sumbangan kepada sesuatu tajuk atau idea. Ia boleh digunakan untu membantu pelajar melihat dan menghubungkaitkan bahagian-bahagian kepada idea keseluruhan bagi semua bidang pelajaran.

5.       Pengurusan grafik membuat kategori
      Dengan berpandukan pengurusan grafik ini pelajar akan dapat membuat analisis dan klasifikasi serta menerangkan ciri-ciri sesuatu objek atau item untuk menunjukkan hubung kait antara objek-objek dalam kels yang sama


                      







Pengenalan Program i-THINK ialah adalah bertujuan untuk  melahirkan modal insan masa depan yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif serta memupuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan mampu berdaya saing.

² Program ini adalah hasil kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan Agensi Inovasi Malaysia (AIM)




Alat Berfikir Yang Diperkenalkan Dalam Program 
i-THINK

Peta Pemikiran
     Peta Pemikiran adalah alat berfikir yang dipersembahkan dalam 8 bentuk peta pemikiran secara visual yang mudah digunapakai dan difahami merentasi kurikulum. Ia boleh digunapakai oleh murid seawal usia 4 tahun. Ada 8 jenis peta pemikiran yang boleh digunakan.



    


  












1. Circle Map (Peta Bulatan)

Circle Map digunakan untuk sumbangsaran idea dan mempamerkan pengetahuan sedia berkaitan sesuatu tajuk dengan memberikan maklumat


FAEDAH PENGGUNAAN:
v  Meningkatkan penguasaan kosa kata
v  Memberikan idea dalam sesi sumbangsaran
v  Menguji pengetahuan sedia ada
v  Menguji pemahaman terhadap sesuatu topik





Image result for peta buih

Image result for peta buih


2. Bubble Map (Peta Buih)
Bubble Map digunakan untuk memperkaya kebolehan murid bagi mengenalpasti atau menunjukkan kualiti. Biasanya menggunakan perkataan deskriptif atau huraian.nteks.

   FAEDAH PENGGUNAAN:
v  Mendapat gambaran keseluruhan tajuk yang dibincangkan
v  Mudah mengumpulkan maklumat yang diperlukan
v  Boleh menambah isi perbincangan pada bila-bila masa
v  Sesuai untuk pelbagai tajuk dan pembelajaran



       

    






3. Double Bubble Map (Peta Buih Berganda)
Double Bubble Map digunakan untuk membanding beza sesuatu

  FAEDAH PENGGUNAAN :
v  Membanding beza sesuatu idea atau maklumat






Image result for PETA POKOK

4. Tree Map (Peta Pokok)
Tree Map digunakan untuk mengklasifikasikan bahan atau idea.

FAEDAH PENGGUNAAN:
v  Mengelaskan sesuatu maklumat yang diperoleh









5. Brace Map (Peta Dakap)
Brace Map digunakan untuk menganalisis objek fizikal. Garisan sebelah kiri adalah nama atau imej keseluruhan objek. Garisan pada bahagian kedua adalah bahagian utama.

FAEDAH PENGGUNAAN:
v  Menunjukkan nilai tempat nombor (dalam matematik)
v  Menganalisa sesuatu struktur objek




6. Flow Map (Peta Alir)
Flow Map digunakan untuk membuat urutan sesuatu proses.

FAEDAH PENGGUNAAN:
v  Digunakan dalam subjek sains
v  Menunjukkan peristiwa sejarah dan garis masa
v  menunjukkan sesuatu proses dengan lebih jelas






7. Multi-flow Map (Peta Pelbagai Alir)
Multi-flow Map digunakan untuk menunjukkan dan menganalisis hubungan sebab dan akibat. Segiempat yang berada di tengah adalah peristiwa yang penting. Bahagian sebelah kiri adalah sebab-sebab peristiwa tersebut, 
manakalabahagian sebelah kanan pula adalah akibat daripada peristiwa tersebut.

FAEDAH PENGGUNAAN:
v  Menunjukkan gambaran keseluruhan terhadap sebab dan akibat sesuatu perkara boleh merangsang pemikiran pelajar





Image result for PETA PELBAGAI TITI

8. Bridge Map (Peta Titi)
Bridge Map digunakan untuk memberi peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan faktor penghubungan.

FAEDAH PENGGUNAAN:
v  Dalam konsep sains
v  Peristiwa sejarah
v  Perkaitan matematik


TEKNIK MENYOAL
    #  Soalan mengarah pelajar supaya bertanya dan menggunakan    pemikiran peringkat tinggi.
#  Semua pembelajaran bermula dengan persoalan.Soalan mencetus
   interaksi,pemikiran,aktiviti,perbualan atau perbahasan.
Persoalan mencetus interaksi dinamik dan soalan yang baik akan
   menggalakkan penglibatan yang aktif daripada pelajar.

SOALAN DAN PENYOALAN
William Wilen dari Kent State University,USA telah menyatakan bahawa seserang pelajar yang bertanya adalah seorang yang berfikir
Kindsvatter (1992) menyatakan bahawa sekiranya soalan yang ditanya berasas kognitif tinggi,bermakna ia sedang berfikir pada aras yang tinggi.
Membantu pelajar berfikir dengan lebih luas dan mendalam.
 Soalan yang baik harus mengambil kira semua aspek iaitu aras,skop dan fokus.
 Soalan merupakan alat berfikir yang sering digunakan dlam bilik darjah.Oleh itu,untuk meningkatkan KBKK,soalan aras tinggi perlu diperkembangkan
5W1H merupakan soalan yang berdasarkan kata tanya yang lebih dikenali sebagai “5WIVES 1HUSBAND” atau “5WAKTU 1HARI”


PENYOAL YANG MAHIR MENYEBABKAN PELAJAR ITU:
Memberikan perhatian terhadap isu semasa.
Mengintegrasikan idea baharu dengan pengetahuan terdahulu.
Meneliti nilai dan kepercayaan mereka.
Mengaplikasikan pengetahuan dengan kehidupan sebenar.
Meluaskan bidang pertanyaan.

                                                                                                        





JENIS-JENIS SOALAN.
Pengetahuan
Pemahaman
Aplikasi
Analisis
Sintesis
Penilaian


SOALAN BERTUMPU DAN MENCAPAH

SOALAN BERTUMPU
Hanya memerlukan jawapan yang tetap
Sekiranya jawapan yang diterima berbeza dengan apa yang dikehendaki,maka jawapan itu adalah salah.
Foidea/konsep
Perlu spesifik dan mempunyai objektif
 Memerlukan jawapan yang tetap sama ada betul atau salah
Soalan yang memerlukan sebab dan penjelasan.
Contoh:
*     Apakah ibu negara Malaysia?
*  Bilakah Malaysia mencapai kemerdekaan?

SOALAN MENCAPAH
    # Memerlukan daya pemikiran yang kreatif,kritis dan rasional dalam memberi jawapan.
    #Jawapan tidak terdapat secara langsung daripada teks bacaan
#Bertujuan untuk mengalihkan perhatian murid daripada satu hujah kepada hujah lain yang ada kaitan dengan hujah awal supaya pemahaman murid bertambah
# Contoh:
*      Pada pendapat anda,apakah kesan kekurangan 
 pengambilan makanan berkhasiat?
*     Namakan lima jenis buah-buahan tempatan tanpa musim


SOALAN BERTUMPU

 SOALAN MENCAPAH
ARAS RENDAH

ARAS TINGGI
JAWAPAN ATAU  RESPON YANG TERHAD

JAWAPAN ATAU RESPON ADALAH LEBIH LUAS
BERBENTUK TERTUTUP

BERBENTUK TERBUKA
SESUAI DALAM MENGUJI DAYA INGATAN

SESUAI DALAM MENGUJI PENAAKULAN DAN PENAFSIRAN
LEBIH BERSIFAT OBJEKTIF

LEBIH BERSIFAT SUBJEKTIF















LINGKARAN SOALAN
#  Lingkaran soalan ialah bentuk soalan yang memberi tumpuan kepada skop-skop tertentu:
*    Perkara (p) merjuk kepada idea, isu, tema, peristiwa atau  
      teks.
*     Individu (I) merujuk kepada individu yang terlibat
*     Luar Individu (LI) merujuk kepada masyarakat, daerah,  
      negeri, negara dan luar  
*     negara.



No comments:

Post a Comment