Friday, 7 October 2016

pengenalan alat-alat berfikir

#ALAT-ALAT BERFIKIR


1) ALAT BERFIKIR GO

  • Graphic Organizer (GO) @ Pengurusan Grafik (PG) adalah suatu bentuk ilustrasi/ lakaran.
  •  Digunakan untuk membantu dan menguruskan cara berfikir secara tersusun.
  • Dapat menyedarkan individu tentang proses pemikiran yang berlaku.
  • Menggambarkan dengan lebih mudah dan jelas tentang sesuatu idea dan perhubungan sesuatu aspek.


 JENIS-JENIS KERANGKA PEMIKIRAN :

-PG membanding & membeza
-PG membuat kategori
-PG meneliti bahagian & keseluruhan
-PG membuat sekuen
-PG menerangkan sebab
-PG membuat ramalan
-PG menyusul periksa andaian
-PG membuat inferen
-PG mengesahkan sumber maklumat
-PG menjana idea
-PG mencipta analogi
-PG mencipta metafora
-PG membuat keputusan
-PG menyelesaikan masalah



KOMPONEN PENGURUSAN GRAFIK :

- GARIS
- BULATAN
- GAMBAR
- PERKATAAN





 


CARA MENGGUNAKAN PENGURUSAN GRAFIK :

1- Merancang dan menyusun idea.
2- Memahami proses pemikiran kendiri.             
3- Menterjemah pemikiran tersirat kepada bentuk tersurat.
4- Menghubungkan semua maklumat dan memvariasikan cara penghubungan maklumat tersebut.




2) ALAT BERFIKIR CoRT

  • Singkatan bagi “Cognitive Research Trust ”.
  •  Dipelopori oleh Edward de Bono .
  •  Bertujuan menggalakkan individu berfikir secara meluas .


Alat Berfikir : Cognitive Research Trust ( CoRT )

Dalam bahagian pelajaran berfikir CoRT ini terdapat 6 alat berfikir yang boleh kita gunakan dalam proses berfikir untuk meluaskan persepsi sebelum membuat keputusan atau untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Alat-alat tersebut ialah:


CoRT I :Perluasan Persepsi [Breadth]

CoRT II :Organisasi Proses Berfikir [Organisation]

CoRT III :Interaksi, Argumen & Pemikiran Kritis [Interaction]

CoRT IV :Pemikiran Kreatif [Creativity]

CoRT V :Maklumat & Perasaan [Information]

CoRT VI :Tindakan [Action]







3) SOALAN & PENYOALAN

  • Soalan penyoalan membantu kita berfikir secara mendalam dan meluas.
  •  Sebagai guru, pengetahuan mengenai soalan dan penyoalan membolehkan kita membentuk soalan dan menggunakannya secara berkesan dalam situasi pengajaran dan pembelajaran.
  • Soalan yang baik harus mengambil kira semua aspek iaitu aras, skop dan fokus.


SOALAN BERTUMPU & BERCAPAH :


Soalan Bertumpu
Soalan Bercapah

 Aras rendah
         Aras tinggi

           Jawapan atau respon terhad
         Jawapan atau respon luas

           Berbentuk tertutup
         Berbentuk terbuka

           Sesuai menguji daya ingatan
         Sesuai  menguji penaakulan
         dan penafsiran

           Lebih  bersifat objektif

         Lebih bersifat subjektif



















http://naadyaaa.blogspot.my/2013/10/alat-alat-berfikir.html 

No comments:

Post a Comment